Yerba mate - niedocenionym źródłem kofeiny

2019-06-08
Yerba mate - niedocenionym źródłem kofeiny
Yerba mate to tradycyjny napój południowoamerykański, który zyskuje popularność na całym świecie. Mówi się, że ma moc kawy, korzyści zdrowotne herbaty i radość czekolady. Brzmi zbyt dobrze aby mogło być prawdziwe?

Yerba mate to herbata ziołowa wytwarzana z liści i gałązek rośliny Ilex paraguariensis. Yerba mate jest tradycyjnie spożywana z pojemnika zwanego tykwą i sączona metalową słomką, która ma dolny koniec filtra aby pozostawić fragmenty liści.

Korzyści zdrowotne picia herbaty yerba mate:

1.Bogata w antyoksydanty i składniki odżywcze.
Yerba mate jest naładowana składnikami odżywczymi, zawiera wszystkie mikroelementy potrzebne do podtrzymania życia. Każda porcja herbaty zawiera następujące witaminy i wysokie stężenie minerałów, witaminy: A, B1, B2, B3, B5, C, E. Składniki mineralne: wapń, żelazo, magnez, mangan, potas, fosfor, selen, sód, potas, cynk, siarka. Zawiera także inne korzystne składniki odżywcze, takie jak garbniki, minerały śladowe, chlorofil, flawonoidy i 15 aminokwasów. Yerba mate zawiera 11 polifenoli i wykazuje większą moc przeciwutleniającą niż jakikolwiek inny napój na bazie herbaty.

2.Dodaje energii i poprawia skupienie umysłowe.
Yerba mate zawiera mniej kofeiny niż kawa, ale więcej niż filiżanka herbaty. Dlatego, tak jak każdy napój z kofeiną może zwiększyć poziom energii i sprawić, że poczujesz się mniej zmęczony/na. Kofeina może również wpływać na poziom niektórych cząsteczek sygnałowych w mózgu, dzięki czemu jest szczególnie korzystna dla skupienia umysłowego. Osoby regularnie spożywające yerba mate często zachwycają się tym, że zwiększa czujność jak kawa – ale bez roztrzęsionych efektów ubocznych.

3.Zwiększa wydolność fizyczną.
Wiadomo, że kofeina poprawia skurcze mięśni, zmniejsza zmęczenie i poprawia wyniki sportowe nawet o 5%. Ponieważ yerba mate zawiera umiarkowana ilość kofeiny, osoby pijące mogą spodziewać się podobnych korzyści fizycznych. W jednym z badań osoby otrzymujące 1 gramową kapsułkę mielonych liści yerba mate tuż przed ćwiczeniami spalały o 24% więcej tłuszczu podczas ćwiczeń o umiarkowanej intensywności.

4.Może chronić przed infekcjami.
Herbata może zapobiegać infekcjom bakteryjny, grzybiczym i pasożytniczym. W jednym z badań w próbówkach stwierdzono, że wysoka dawka yerba mate powoduje dezaktywację bakterii E. Coli, bakterii wywołujących objawy zatrucia pokarmowego, takie jak skurcze żołądka i biegunka. Związki w yerba mate mogą także zapobiegać rozwojowi grzyba Malassezia furfur odpowiedzialnego za łuszczenie się skóry, łupież i niektóre wysypki skórne. Związki zawarte w tej herbacie mogą zapewnić pewną ochronę przed pasożytami jelitowymi.

5.Może pomóc schudnąć i odtłuścić brzuch.
Herbata yerba mate może zmniejszyć apetyt i przyspieszyć metabolizm, co może pomóc w utracie wagi. Podczas gdy utrata wagi nie jest i nie powinna być celem wszystkich ludzi, kilka małych badań sugeruje, że herbata yerba mate może mieć taki efekt. Badanie z udziałem osób z nadwagą, które otrzymywały dziennie trzy gramy suplementu yerba mate wykazało średnią utratę ok 0,70 kg w ciągu 12 tygodni – bez wprowadzania żadnych innych zmian w ich stylu życia.

6.Obniża poziom cukru we krwi.
Herbata może pomóc obniżyć poziom cukru we krwi i zmniejszyć powikłania cukrzycy. Picie herbaty yerba mate trzy razy dziennie przez dwa miesiące może pomóc obniżyć poziom cukru we krwi, jeśli chorujesz na cukrzycę.  
Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2019
  • facebook
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel