Spirulina

2020-02-11
Spirulina
Co to jest Spirulina?

Spirulina to aktualnie najbardziej przebadane pożywienie, podobnie jak jej kuzynka alga Chlorella. Jest to niebiesko-zielona alga, która rośnie w czystej, alkalicznej wodzie. Jej naukowa nazwa to Spirulina Platensis, która należy do rodziny cyjanobakterii. Nazwa Spirulina pochodzi od słowa spirala i tyczy się jej charakterystyki fizycznej, która swoim wyglądem przypomina sprężynkę.
Historia wykorzystywania przez ludzi właściwości Spiruliny sięga czasów Azteków. To właśnie w tej kulturze uprawiano tę algę i sprzedawano na lokalnych targach w postaci cennych tecuitlatl – zielonych ciasteczek. Jednak przez wieki o niej zapomniano, a na odkrycie jej wartości trzeba było czekać aż do lat 70-tych, kiedy francuska firma jako pierwsza zaczęła produkcję Spiruliny na dużą skalę.
W ostatnim czasie coraz częściej mówi się o niej, jako o bardzo wartościowym Superfood. Słynie z intensywnego smaku i jeszcze intensywniejszych składników odżywczych, łatwo przyswajalnych przez organizm człowieka.

Spirulina jest niezwykle bogata w:
  • białko – kompletne białko, zawierające wszystkie niezbędne aminokwasy
  • węglowodany
  • niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – m.in. kwas gamma-linolenowy
  • witaminy – niezwykle bogate źródło wielu witamin (A, B1, B2, B3, B6, B7, B9, C, E)
  • minerały – bogate źródło m.in. żelaza, potasu, cynku, fosforu, magnezu, sodu
  • fitoskładniki – chlorofil, c-fikocyjanina, zeaksantyna i luteina
Spirulina wchodzi w skład różnego rodzaju koktajli, batonów energetycznych oraz naturalnych suplementów diety. Przyjmowana regularnie może odbudować i poprawić w sposób znaczący nasze zdrowie.


Spirulina – właściwości


Obniża możliwość wystąpienia udaru mózgu.

Naukowcy dowiedli, że suplementacja algą Spirulina zmniejsza powierzchnię błony wytworzonej przez cholesterol wewnątrz aorty od 33% do 48%. Przekłada się to na większą przepustowość naczynia. Pokazuje to, że może ona zapobiegać powstawaniu miażdżycy i wystąpieniu udaru mózgu.


Obniża ciśnienie krwi.

Naukowcy odkryli, że zawarta w Spirulinie fikocyjanina posiada właściwości obniżające wysokie ciśnienie krwi. Naukowcy z Japonii uważają, że podczas spożywania tej algi dochodzi do odwracania dysfunkcji śródbłonka w zespole metabolicznym (ZM), który charakteryzuje się licznymi zaburzeniami zwiększającymi ryzyko wystąpienia i rozwoju chorób sercowo-naczyniowych oraz cukrzycy.


Pomaga w usuwaniu metali ciężkich z organizmu.

Pacjentom, którzy cierpieli na przewlekłe zatrucie arsenem podano dwa razy na dobę Spirulinę (250 mg) oraz cynk (2 mg), a 17 chorym tylko placebo. Stwierdzili, że Spirulina z cynkiem przerosła ich oczekiwania. U uczestników, przyjmujących algę odnotowano aż 47% spadek arsenu w organizmie.


Zapobiega powstawaniu raka.

Spirulina zwiększa produkcję przeciwciał, białek zwalczających infekcje i inne komórki, które poprawiają odporność, a także pomagają zapobiec infekcjom oraz chorobom przewlekłym, takim jak rak”.


Obniża poziom cholesterolu.

Kolejną wykazaną przez naukowców korzyścią przyjmowania Spiruliny jest zapobieganie powstawania miażdżycy oraz redukcja podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi.


Dodaje energii.

Kiedy spojrzymy na skład chemiczny Spiruliny, to zrozumiemy dlaczego ludzie, którzy regularnie ją spożywają mają dużo energii. Zalecane dawkowanie Spiruliny to 1 tabletka na 10 kilogramów masy ciała lub 1 łyżeczka proszku. Można ją również dodawać do koktajli czy sałatek. Jej zastosowanie jest bardzo obszerne.

Zaleca się połączenie 1 łyżeczki Spiruliny z około 350 ml soku z limonki. Następnie należy zamrozić tę miksturę w formie kostek lodu. Warto dodawać ją do wody, warzywnych czy owocowych soków. Połączenie Spiruliny i limonki pobudza, a także zwiększa efektywność energetyczną organizmu, ponieważ pozwala odblokować cukier z naszych komórek, a zamrożone kostki lodu podnoszą energię metaboliczną, pobudzając nasze ciało.


Przyspiesza utratę masy ciała.

Dieta bogata w składniki odżywcze (w tym również dobrze przyswajalne białko), czyli produkty takie jak Spirulina, wspiera utratę masy ciała. Substancje te wykorzystywane są w bardziej wydajny sposób, za pomocą różnych mechanizmów wewnątrz organizmu, ponieważ są niskotłuszczowe. Jedzenie białek pomaga utrzymać tkankę beztłuszczową i przyczynia się do spalania tłuszczu, ponieważ metabolizm pochłania więcej energii. Można również dzięki temu ograniczyć głód, więc dla ludzi z nadwagą jest to bardzo korzystne. Aby maksymalnie wykorzystać te właściwości, Spirulina powinna być przyjmowana rano lub popołudniu, nie wieczorem.


Łagodzi problemy z zatokami.

Spirulina może również korzystnie wpływać na zatoki (alergiczny nieżyt nosa). Pomaga ona zmniejszyć stan zapalny, który powoduje wiele problemów u ludzi z nadmierną odpowiedzią immunologiczną organizmu. Spirulina jest skuteczna przy pojawieniu się nadmiernej wydzieliny, swędzeniu, kichaniu i uczuciu zatkanego nosa.


Obniża poziom glukozy we krwi.

Wysoka koncentracja składników odżywczych, przeciwutleniaczy oraz fitoskłaników może wpłynąć na obniżenie poziomu glukozy we krwi. Jest to bardzo ważne ze względu na to, że cukrzyca typu 2 jest jedną z chorób cywilizacyjnych. Co raz więcej młodych osób przez brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia i otyłość jest narażona na wystąpienie insulinooporności. Jedno z badań dowiodło wpływ spożywania Spiruliny obniżenie poziomu glukozy we krwi na czczo i po posiłku, a także na poprawę profilu lipidowego pacjentów z cukrzycą typu 2.


(Źródło: spirulina.pl)

Pokaż więcej wpisów z Luty 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel